torsdag 3 november 2011

Svensk guide till hur du kan göra en egen app för Android med App Inventor

Jag snubblade över en svensk "crash course", alltså en guide eller introduktion, till hur du kan göra en egen Android app med hjälp av Googles App Inventor. Se länk nedan.

Det verkar dessutom som att App Inventor kommer leva vidare i form av öppen källkod, även om Google själva inte längre kommer lägga några resurser på att utveckla det. Det återstår att se hur App Inventor lever vidare. Men det verkar i alla fall klart att App Inventor kommer finnas kvar som ett sätt för oss nybörjare att på ett enkelt sätt göra en egen Android app.

http://business.idg.se/2.13191/1.406482/sa-skapar-du-en-mobilapp--pa-bara-15-minuter

4 kommentarer:

  1. Tjena Manne,

    Tycker du ska försöka skapa någon enkel app till att börja med, kanske inte behöver inbringa några pengar. Mest för att komma igång, få lite koll på hur android market fungerar.

    Jag har börjat som du, nybörjare med väldigt lite programmeringskunskaper. Körde igång i början av Oktober och har nu lagt upp ett enkelt spel på market, känns som om man lär sig mkt på detta sätt.

    Är det App Iventor som gäller?
    Personligen tycker jag att java inte har varit så svårt att komma igång med...


    /Fritz

    SvaraRadera
  2. Hej Fritz!

    Det låter som en god idé. Jag har förvisso bara kollat lite snabbt på att börja koda java, men jag tyckte att det såg rätt krångligt ut, men jag kan ju ha fel. Hur har du gjort för att lära dig? Hittat någon bra tutorial eller liknande?

    Hur går det för ditt spel förresten? Hur många nedladdningar osv?

    Mvh
    Manne

    SvaraRadera
  3. Har några tutorials som jag läst som jag skulle kunna bifoga här, skall bara leta upp dem.

    Annars funkar youtube rätt bra, iaf för att komma igång med eclipse och skriva sin första android app.

    Om du är nyfiken på mitt spel(inget märkvärdigt) så kan du spana in det här:

    https://market.android.com/details?id=com.sluggo.memory&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5zbHVnZ28ubWVtb3J5Il0.

    Det har legat på market i en vecka nu, ca 8-10 nerladdningar/dag.

    /Fritz

    SvaraRadera
  4. Hej Fritz!

    Tack för att du delade med dig av ditt eget spel! Har du gjort någon reklam för det eller får du 8-10 nedladdningar ändå så att säga? Får man fråga ifall du använder dig av annonser och i så fall tjänar pengar på appen?

    Mvh
    Manne

    SvaraRadera