torsdag 28 juli 2011

App Inventor apps och Android Market

Som sagt så har mitt senaste steg varit att jag tagit reda på huruvida det är möjligt att ladda upp appar skapade med Googles App Inventor till Android Market. Försöker man bara göra det rakt av så att säga, så fungerar det tydligen inte. Däremot har jag upptäckt att det finns flera sätt att gå runt den här begränsningen.

Det smidigaste sättet verkar vara ett program kallat AppToMarket som automatiserar hela den här processen. Programmet är gratis och du kan hitta det på http://amerkashi.wordpress.com/2011/02/14/automating-conversion-of-app-inventor-apk-to-google-market/. Längst ner i det här inlägget ser du även ett Youtubeklipp där programmets upphovsman förklarar i detalj hur det fungerar.

Ett annat sätt att ladda upp egna apps gjorda med App Inventor till Android Market finns i Swedroids forum: http://www.swedroid.se/forum/22625-guide-ladda-upp-en-app-fran-app-inventor-till-market.html.

Nu när det inte verkar vara några problem att ladda upp appar som är gjorda med App Inventor till Android Market så lutar jag nog åt att använda mig av App Inventor snarare än att ge mig på att lära mig Java (se förra inlägget för min jämförelse mellan de två alternativen). Jag är nämligen sugen på att komma igång snabbt med min egen app. Härnäst ska jag prova på App Inventor lite snabbt för att se hur det verkar. Ifall det verkar bra så kommer jag att använda mig av App Inventor för att göra min första egna app.

Stay tuned för nästa steg!



2 kommentarer:

  1. Det ska bli intressant att följa din utveckling!

    SvaraRadera
  2. Kul att du tycker det! Jag tänker försöka uppdatera hyfsat frekvent samt dela med mig av i princip all information för att försöka hjälpa andra i samma sits :) Förhoppningsvis blir det även ännu mer intressant att följa bloggen sen när (om :P) jag kan rapportera om inkomstsiffror osv!

    SvaraRadera