fredag 29 juli 2011

Målsättningar

Jag tycker alltid att det är sporrande att sätta upp konkreta målsättningar, gärna med flera olika delmål, för att på så vis kunna känna av att man kommer närmare målet man när (förhoppningsvis) betar av olika delmål med jämna mellanrum. Jag har därför bestämt mig för att sätta upp följande målsättningar gällande utvecklingen av min egen app:

Delmål 1: Få fram en någorlunda fungerande betaversion
Delmål 2: Släppa en fullt fungerande och buggfri version av appen på Android Market
Delmål 3: Tjäna min första dollar på Android Market
Delmål 4: Att appen ska inbringa 15 USD på en månad

(Jag har angett siffrorna i dollar eftersom jag antar att det är det man får betalt i på Android Market, men de svenska siffrorna jag "tänkte" var tjäna mina första 5 kr respektive att inbringa 100 kr på en månad)

Detta känns som tillräckliga mål för stunden. Delmål 1-3 känns mycket rimliga, däremot misstänker jag att delmål 4 kan bli något av en utmaning. Delmål 5 kommer jag antagligen inte sätta förrän jag uppnått Delmål 4.

Nu ska jag fortsätta att bekanta mig med App Inventor för att se ifall det känns bekvämt att utveckla appen i. Jag hoppas verkligen det, för jag är ärligt talat inte särskilt sugen på att lära mig ett nytt programmeringsspråk från grunden :P När jag väl bestämt mig för vilken väg jag skall gå i utvecklingen - App Inventor eller Java/Eclipse, så kommer jag även att sätta upp preliminära datum för när jag vill ha uppnått respektive delmål ovan.

I nästa inlägg kommer jag att meddela huruvida jag bestämt mig för App Inventor eller Java/Eclipse. Hoppas ni kan klara av den olidliga spänningen :)

2 kommentarer:

  1. Vad är det för typ av App du tänker göra?

    SvaraRadera
  2. Jag har några olika "koncept" som jag funderar på.. har inte bestämt mig vilket jag ska köra på än. Jag tänkte göra ett inlägg inom en snar framtid om hur jag försöker resonera mig fram till en typ av app som "borde" bli populär, då får du förhoppningsvis svar på din fråga :)

    SvaraRadera