torsdag 28 juli 2011

Research Phase

Jag har bestämt mig för att lägga upp en grov plan för hur min app-utveckling ska gå till. Jag behöver göra en grov tidsuppskattning av hur mycket tid jag behöver lägga på det här arbetet, för att kunna avgöra ungefär hur många veckor/månader detta kommer ta. Jag pluggar heltid på en teknisk högskola samtidigt som detta (dock tyvärr inte några ämnen relevanta för det här projektet), så det här projektet kommer bli något jag sysslar med på fritiden. Uppskattningsvis kommer jag att kunna lägga 2-6 timmar per vecka. När jag anger uppskattad tidsåtgång i dagar/veckor nedan så har jag alltså räknat en vecka som ungefär 2-6 timmar. Nämnas bör även att jag tänker inte försöka göra något grafikintensivt spel eller liknande som första app, utan jag siktar på någon enklare form av underhållnings- eller nyttoapp, även detta reflekteras i uppskattade tider nedan.

Jag kände att jag inte har nog mycket kött på benen för att kunna planera detta och göra bra tidsuppskattningar än, därför har jag under de senaste dagarna gjort lite efterforskningar angående hur man går till väga för att göra en egen Android-app. Intrycket jag har fått är att det finns två huvudalternativ:

  • Programmera appen i programmeringsspråket Java, i utvecklingsverktyget Eclipse. Detta skulle kräva att jag lär mig att programmera Java hyfsat, vilket jag uppskattar nog skulle ta mig ca 2-6 veckor för att kunna "komma igång", och sen räknar jag med att kunna lära mig resten längs vägen. Å andra sidan, när jag väl kommit igång, har jag ganska fria händer att kunna implementera den funktionalitet jag vill.
  • Göra appen i App Inventor - Googles egna utvecklingsverktyg, där man inte behöver programmera appen själv, utan kan "bygga" den med hyfsat simpel logik och "klossar" (se videon i slutet). Detta skulle bara kräva 1-2 dagars inkörningstid för att kunna komma igång med utvecklandet. Dock är jag med detta alternativ mer låst i vilken funktionalitet jag kan implementera. Men jag tycker ändå att det verkar som att man kan skapa en egen app med hyfsat bra utbud av funktionalitet. Exempelvis finns stöd för att använda accelerometer, GPS och även visst databasstöd. Ett annat potentiellt problem är att det verkar som att man inte kan ladda upp appar gjorda med App Inventor till Android Market i nuläget.
Rent tidsmässigt skulle jag vilja använda App Inventor till min första app, för att testa det och se hur jag gillar det. Det vore mycket roligare att komma igång på några dagar, istället för att behöva läsa in sig på Java i flera veckor först. Mitt mål är ju dock att få upp en app på Android Market, och om inte App Inventor stödjer det, så är App Inventor helt enkelt inte ett alternativ. Jag kommer göra lite mer efterforskningar för att se ifall man inte kan komma runt den problematiken på något sätt. Går inte det, får jag helt enkelt sätta tänderna i att lära mig Java.

Sammanfattning av alternativen samt för-(grönt) och nackdelar(rött):

  • Göra min app med Java
    • Lång startsträcka innan jag kan komma igång med själva utvecklingen av appen
    • Utvecklingen av appen kommer antagligen gå ganska långsamt eftersom jag delvis kommer lära mig längs vägen, vilket antagligen innebär mycket buggar och problem
    • Stor frihet i vilken funktionalitet jag vill implementera
    • Kommer garanterat gå att ladda upp appen till Android Market
  • Göra min app med App Inventor
    • Kort startsträcka, kan börja snabbt med själva utvecklingen av appen
    • Utvecklingen av appen kommer antagligen gå fort, jag förväntar mig att det inte blir lika mycket buggar och problem i App Inventor
    • Vissa begränsningar i funktionalitet som kan implementeras i appen
    • Eventuellt problem med att ladda upp appen till Android Market (Som nästa steg kommer jag undersöka ifall det går att lösa det här problemet på något sätt)



http://harifrantillevigheten.blog.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar